#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mac 09, 2011

Jangan bersikap terburu-buru

Oleh SHOLINA OSMAN

Jangan jadikan diri anda mangsa kepada jenayah ragut kerana ia boleh membawa maut.


KAUM wanita di negara ini dinasihatkan supaya tidak bersikap terburu-buru jika secara tiba-tiba terpaksa berhadapan dengan jenayah ragut.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, apa yang penting lihat dahulu keadaannya supaya mangsa tidak diancam dengan bahaya.

"Barang yang hilang boleh diganti tetapi nyawa itu lebih penting daripada segala-galanya,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia baru-baru ini.

Sehubungan itu katanya, sekalipun seseorang wanita itu mungkin menganggap dirinya berani tetapi dia mesti tahu menilai keadaan persekitaran pada ketika itu supaya tindakannya itu nanti tidak akan mengancam nyawa sendiri.

"Ini kerana modus operasi peragut biasanya dilakukan dengan menggunakan motosikal di mana seorang meragut dan seorang lagi memecut kenderaan dengan laju,'' katanya.

Katanya, jika wanita yang sedang berjalan itu tetap juga mempertahankan beg tangannya lebih mendatangkan bahaya kerana boleh membuatkan mangsa terjatuh.

Bagaimanapun Lam Thye memuji sikap berani segelintir wanita yang bertindak ke atas peragut sekalipun tahu bahawa sudah ramai yang terkorban dan cedera akibat jenayah ini.

Katanya, tindakan ini bukan boleh dilakukan oleh semua orang tetapi semangat luar biasa ini mungkin timbul disebabkan oleh rasa benci ke atas peragut.

"Ini menunjukkan wanita ini sememangnya berani walaupun berdepan dengan keadaan yang boleh melayangkan nyawa malah berdepan dengan kecederaan,'' katanya.

Sehubungan itu, katanya, beliau akan mencadangkan kepada mesyuarat MCPF nanti supaya mereka yang berani ini diberikan penghargaan.

"Wanita yang berani melawan penjenayah ini wajar dicontohi oleh orang lain khususnya dalam usaha menangani jenayah,'' katanya.

Lam Thye berkata, pihaknya memberikan beberapa tip antaranya menyarankan kaum wanita supaya sentiasa berwaspada jika mengalas beg tangan.

"Sebaiknya pastikan beg tangan itu tidak mengandungi dokumen penting dan masukkan kad pengenalan atau kad lain yang penting di dalam poket baju,'' katanya.

Malah katanya, sebaiknya ketika berjalan kaki seeloknya dari arah aliran kenderaan secara berhadapan.

Yang penting katanya, pastikan beg tangan dipegang atau digalas dengan kemas supaya tidak mudah disambar oleh peragut dari belakang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan