#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mac 09, 2011

Pakaian dalam mewah

Oleh Hidayah Mohammad
hidayah@bharian.com.my
2011/03/09

Mesti sesuai, selesa

CANTIK luar dan dalam adalah kesempurnaan yang sukar dimiliki sesiapa saja. Itu mungkin soal paras rupa dan juga hati. Bagaimana pula dengan soal pemakaian baik luar mahu pun pakaian dalam? Teruja tampil hebat, ada sesetengah wanita gemar berhabisan untuk fesyen pakaian malah tidak kurang juga ada yang sanggup berbelanja lebih, hanya untuk pakaian dalam. Jangan terkejut jika ada wanita yang sanggup berhabisan mengeluarkan belanja lebih hanya untuk membeli pakaian dalam berjenama mewah dan cantik walaupun bukan menjadi tatapan umum.

Bukan lagi perkara pelik, wanita setiap peringkat umur, lebih-lebih lagi yang memiliki kerja hebat mampu mengeluarkan belanja membeli pakaian dalam mewah dan berjenama.

Berbelanja ratusan ringgit hanya untuk sehelai pakaian dalam bukan lagi sesuatu yang luar biasa. Malah, bagi yang kurang berkemampuan, sanggup mengikat perut dan berjimat, hanya untuk memiliki baju dalam berjenama yang diminati.

Bagi kebanyakan wanita, pakaian dalam yang menarik dan mahal mampu menyuntik keyakinan serta menyerlahkan lagi keanggunan wanita.

Selain cantik, siap berenda dan tampak mewah, jenis fabrik dan keselesaan turut menjadi sebab mengapa wanita sanggup berhabis untuk pakaian dalam. Lebih penting, kebiasaannya baju dalam mahal lebih tahan lama.

Satu baju dalam yang mahal boleh tahan bertahun-tahun berbanding baju dalam murah yang hanya dapat dipakai, mungkin hanya beberapa bulan dan apabila dikira dari segi kos, lebih menjimatkan membeli satu baju dalam mahal daripada beberapa baju dalam yang murah harganya.

Namun, ada juga keluhan terutama daripada wanita bertubuh dan payudara besar, kononnya pakaian dalam untuk mereka kurang menarik. Tidak banyak pakaian dalam yang menarik, tidak seperti baju dalam untuk wanita bertubuh atau payudara sederhana.

Hakikatnya, banyak pilihan menarik terbentang buat wanita di luar sana, tidak kira bertubuh kecil atau tidak, payudara kecil, sederhana atau besar. Banyak pembuat pakaian dalam wanita berjenama, tidak mengetepikan keperluan wanita bertubuh dan memiliki payudara besar.

Namun, apa yang lebih penting, keselesaan pakaian dalam perlu menjadi perkara pertama dalam memilih pakaian dalam. Perkara ini harus diberi keutamaan kerana baju dalam ibarat kulit kedua, yang melekat pada tubuh selama lapan hingga 12 jam sehari, malah hingga 24 jam sehari.

Seperkara lagi, pakaian dalam bukan hanya perlu selesa dari segi fabrik yang digunakan, malah memberi keselesaan dalam aspek sokongan pada payudara.

Tidak guna memakai pakaian dalam yang mahal, cantik dan tampak mewah tapi tidak mampu menyokong payudara hingga payudara nampak kendur, londeh dan tidak menarik!

Seksi dalam fabrik warisan

KOLEKSI pakaian dalam, pakaian renang serta pakaian tidur biasanya lebih tertumpu kepada mainan fabrik seperti satin, lace, renda dan jersey. Namun, jarang atau mungkin belum pernah ada koleksi berkenaan bermotifkan batik dan songket. Konsep berkenaan adalah satu kelainan selain unik dalam usaha mengembangkan keunikan fabrik warisan tempatan.

Dibawa oleh jenama yang baru bertapak, June Saira Lingerie menawarkan koleksi pakaian dalam bermotifkan batik di bawah label Batik Lingerie. Menerusi tagline “Be Sexy with Heritage” (Seksi dengan Warisan) sudah cukup mencerminkan gabungan motif batik dalam himpunan pakaian dalam untuk wanita berani, yang sering mahu tampil menyerlah dengan penampilan seksi.

Pemilih jenama itu, June Ramli, berkata ia sebagai satu kelainan memperkenalkan koleksi pakaian dalam berunsurkan sejarah seni warisan Melayu. Pemilihan batik dan songket antara lain bagi mempromosikan fabrik kebanggaan Malaysia menerusi cara yang belum difikirkan sebelum ini.

“Saya rasa menggunakan fabrik batik pada pakaian dalam juga boleh dipakai wanita setiap hari tanpa mengira cuaca,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

June Saira Lingerie adalah koleksi yang bermotifkan kontemporari Asia. Rekaan dan motif pakaian dalam June Saira Lingerie berdasarkan motif bunga-bungaan, haiwan mistik keindahan serta alam semula jadi. Contohnya, burung garuda, naga, ikan laga, bunga orkid dan motif wayang kulit.

Fabrik yang dipakai untuk koleksi June Saira Lingerie pula adalah mesh dan satin sebagai pilihan kedua selepas batik. Dalam rangkaian itu juga terdapat koleksi pakaian renang yang cantik dan terang. Mainan rona warna dalam jenama itu juga pelbagai. Ada yang didatangi dengan warna lembut ada juga yang terang dan menyerlah.

June mensasarkan dan dalam usaha untuk menembusi pasaran tempatan terlebih dulu dengan membuka ruang niaga di beberapa gedung beli-belah yang ada. Namun, katanya, ketika ini beliau memerlukan ejen bagi menjual produk June Saira Lingerie.

Koleksi June Lingerie boleh didapati dan dilihat menerusi laman web sosial Facebook -June Saira Lingerie. Untuk sebarang pertanyaan, e-mel junesairalingerie@gmail.com.

Mewah dengan Valisere

MENGGABUNGKAN elemen ‘chic moden’ dan berani dengan pintalan vintaj Eropah, jenama pakaian dalam mewah, Valisere menawarkan koleksi mewah, Murmure, Jardin, Amoureuse dan Envouter. Tiga himpunan mewah adalah rekaan yang menepati keinginan romantis sempena musim bunga/panas 2011.

Menyaluti keperibadian feminin pada tahap paling sofistikated, koleksi Valisere diperbuat daripada fabrik, corak dan cetakan geomatrik yang memukau gaya mewah dengan mencipta koleksi yang bercirikan halus dan berani.

Bagi peminat tegar renda mewah, siri Valisere Murmure dicipta untuk memberi inspirasi dan membangkitkan naluri semula jadi dengan corak memukau dalam tona hangat dan jarang, dikemaskan bersama renda seksi. Kehalusan sulaman menyemarakkan asmara serta rasa mewah pada kulit terutama pada rekaan corak fabrik trikot dan lurex yang berkilat serta cetakan timbul berbintik-bintik dengan sekuin logam sekali gus mencipta penampilan berharga dan mewah bagai kulit kedua.

Lapisan kain satin dan tulle dalam kombinasi rona arang, hitam dan nude secara artistik dipadankan dengan sulaman geomatrik kukuh dan renda guipure mengetengahkan visi kelembutan dan magnetik.

Selain itu, untuk kenakalan romantik lagi nostalgik, manjakan diri dengan sulaman floral jitu dengan visi romantis ala taman dengan haruman flora segar untuk siri Valisere Jardin dan Amoureuse.

Sebahagian daripada koleksi memukau itu ialah baju jarang negligee Valisere yang seksi dengan potongan satin dan tekstur renda. Kelembutan acuan dihiasi dengan motif dan rekaan Euphoria memberikan gaya mewah.

Semua koleksi itu boleh didapati di pusat beli-belah terpilih seperti Isetan, Parkson, Robinsons, Metrojaya dan Empire Subang Gallery (butik Triumph).

INFO

Warna pakaian dalam dan anda

Hitam dan merah:
Mewakili keunggulan, kesungguhan dan kehangatan diri.

Hitam dan kuning:
Membawa erti ‘perasaan panas’ dan ‘suasana hangat’ atau petanda ‘berbahaya’.

Merah jambu:
Mewakili sifat feminin dan diri wanita yang sopan. Ia juga melambangkan daya kekuatan cukup bertenaga untuk menarik perhatian dalam kelembutan.

Putih:
Menggambarkan kesucian serta nilai ringkas dalam diri wanita berkenaan selain mewakili sikap jujur dan tulus. Ia membantu menyejukkan minda, jiwa dan perasaan.

Tip memilih baju dalam sesuai

* Tali bahu mestilah cukup besar untuk menampung dan menyokong payudara iaitu sekurang-kurangnya 19 milimeter (mm) lebar bagi mereka yang bertubuh besar dan payudara besar. Bagi yg bertubuh besar tetapi mempunyai payudara kecil atau sederhana, pilihlah tali bahu antara 13 mm hingga 16 mm.

* Mangkuk atau acuan baju dalam yang paling sesuai untuk mereka yang bertubuh besar dan memiliki payudara besar sewajarnya memberi liputan sepenuhnya. Ia memastikan payudara kemas dan tidak terbuai apabila bergerak atau berjalan.

* Bagi wanita yang bertubuh besar dan mempunyai payudara sederhana, disarankan memilih mangkuk penuh. Mangkuk tiga suku juga boleh dikenakan tetapi pilih saiz baju dalam yang besar.

* Sayap belakang juga mestilah cukup lebar supaya tisu pada bahagian belakang tidak membojol dan berat payudara dapat diseimbangkan dan menghasilkan garis ukur lilit yang selari antara bahagian depan dan belakang baju dalam. Ini turut membantu memperbaiki postur tubuh.

Sumber: www.cikedis.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan