#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mac 02, 2011

Cari kerja dalam pantang

Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan
rosmaliana@hmetro.com.my


MENCARI kerja semasa masih dalam pantang memang jarang dilakukan wanita namun itu antara pengalaman wanita cekal ini bagi memastikan seisi keluarganya tidak terabai.

Walaupun baru tiga minggu melahirkan anak kelapan, Aslina Ambong, 39, sanggup meninggalkan bayi perempuan comelnya semata-mata untuk mencari kerja.

Namun, dia sangat bernasib baik kerana di kawasan perumahan yang didiaminya terdapat kilang pembuatan roti yang memerlukan kakitangan baru. Lantas, lega sedikit hatinya meninggalkan bayi yang masih kecil itu.

Sebelum ini, Aslina menyara keluarga dengan mengambil upah menjahit baju secara kecil-kecilan walaupun hasil yang diperoleh hanya sekadar cukup makan.

“Hasil pendapatan menjahit baju itu saya gunakan untuk menyekolahkan anak dan membeli keperluan harian bagi kegunaan kami sekeluarga.

“Selagi kudrat masih ada saya akan pastikan anak mendapat segala keperluan tumbesaran sewajarnya walaupun tidak semewah orang lain,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Bukit Angsana, Cheras, baru-baru ini.

Bagaimanapun katanya, dia bernasib baik kerana anak-anaknya tidak pernah bersungut ataupun meminta lebih daripada apa yang mampu diberikan kerana mereka memahami kesusahan dan kepayahan yang dialami ibunya.

Walaupun kini hanya tujuh anak yang tinggal bersamanya manakala anak kedua dipelihara neneknya sejak kecil, ia tidak pernah membebankan Aslina.

“Ketika saya bekerja anak-anak akan menjaga diri mereka sesama sendiri selepas balik sekolah. Ayah mereka juga mengawasi pergerakan mereka.

“Saya bernasib baik kerana memiliki anak yang memahami keperitan ditanggung ibu mereka demi mencari sesuap nasi. Saya berharap mereka akan berjaya dalam pelajaran kerana hanya itu yang boleh diberikan untuk kesenangan di kemudian hari nanti,” katanya.

Selain itu, dugaan dihadapi Aslina tidak hanya membabitkan sumber kewangan kerana anak ketujuhnya pula hingga kini masih belum memiliki surat beranak.

“Ia berlaku kerana ketika melahirkan anak, suami saya tidak memiliki wang untuk menjelaskan bil perubatan hospital hingga menyebabkan proses pendaftaran anak mengalami sedikit masalah.

“Hingga kini selepas lima tahun berlalu, ia masih dalam proses pendaftaran dan saya tidak pasti bila anak saya akan memiliki surat beranak,” katanya.

Sementara itu, suaminya, Azhar Abdul Aziz, 42, pula tidak mampu untuk melakukan kerja berat dan mengambil alih tugas menguruskan rumah tangga sekiranya isterinya keluar bekerja.

Dia yang mengalami masalah tidak memiliki lubang najis sejak kecil tidak mampu melakukan kerja berat kerana kudratnya membataskan pergerakannya.

Menurutnya, dia perlu mengawal diet pemakanan yang diambilnya dan menjauhi hidangan yang keras seperti daging dan hanya boleh menjamah makanan lembut.

“Jika tidak, makanan yang dimakan itu tidak boleh dihadam dan akan tersekat di usus. Ini menyebabkan saya termuntah hingga mengeluarkan ‘bahan perkumuhan’ melalui mulut.

“Malah, saya juga tidak boleh tersedu kerana ia boleh menyebabkan saya memuntahkan bahan perkumuhan juga melalui mulut.

“Bagaimanapun, saya cukup bersyukur kerana semua anak saya normal dan tidak mengalami masalah kesihatan sama seperti saya,” katanya.

Selain itu, Aslina berkata, tidak salah bersusah sekiranya apa yang diperoleh adalah daripada kerja yang halal kerana dia tidak mahu meminta-minta mengharapkan simpati orang lain tanpa berusaha sendiri.

“Saya sentiasa berfikir, jika saya susah ada orang lain yang lebih susah daripada saya. Sekurang-kurangnya saya tetap boleh makan dan membeli pakaian walaupun tidak sekerap orang yang lebih berada.

“Semua itu tidak menjadi masalah kerana bagi saya sekiranya anak gembira dan makan pakai mereka lengkap itupun sudah memadai,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan