#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, Mac 16, 2011

Elak anak hilang

PADA musim cuti sekolah ini pasti ramai ibu bapa mengambil kesempatan membawa anak-anak ke pusat beli-belah sebagai cara menghiburkan mereka.

Bagi ibu bapa yang tidak sempat membawa anak-anak bercuti, membeli-belah adalah satu aktiviti menyeronokkan kepada anak-anak.

Namun begitu, dalam kesibukan serta kelekaan ibu bapa membeli-belah anak-anak harus diawasi sepenuhnya.

Ini kerana sering berlaku kejadian yang tidak diingini seperti kehilangan anak-anak serta penculikan.

Bagi ibu bapa yang bimbang mengenai keselamatan anak-anak ketika di luar berikut disertakan panduan yang mungkin dapat membantu:

- Apabila keluar ke tempat yang sesak atau menjadi tumpuan awam seperti pusat beli-belah, pesta atau karnival, catat dalam sekeping kertas nombor telefon ibu bapa dan selitkan dalam kocek seluar anak-anak. Ini sesuai untuk kanak-kanak berusia dua hingga empat tahun.

- Maklumkan kepada anak-anak yang baru saja boleh berjalan mengenai ruang yang ingin mereka terokai. Walaupun mereka kecil, mereka boleh memahami bahaya sesuatu tempat atau ruang.

- Pada usia empat dan lima tahun, bekalkan mereka duit siling dan ajar mereka menggunakan telefon awam. Pastikan anak-anak menghafal nombor telefon ibu bapa mereka.

- Sebelum memulakan sebarang aktiviti, ajar anak-anak membaca peta lantai pusat beli-belah. Ini aktiviti yang sangat menyeronokkan.

Mereka akan tahu lot kedai, tangga dan laluan. Dengan cara ini anak-anak akan lebih terdedah dan boleh membaca simbol dengan mudah dalam peta lakaran.

- Apabila meletak kenderaan di dalam lot bertingkat di pusat beli-belah, minta anak-anak catat dan ingat nombor petak serta tingkat kenderaan diletakkan contohnya B1 atau B2.

Paling mudah, gunakan telefon bimbit untuk mengambil gambar. Ini bagi memudahkan anak-anak mengingati di mana ibu bapa meletakkan kenderaan.

- Setiap tempat yang ingin dituju, carikan satu tanda yang mudah dilihat dan pesan kepada anak-anak sekiranya tersesat, datang ke tempat bertanda dan tunggu di situ.

Jangan merayau ke mana-mana sehingga ibu bapa berjumpa kembali dengan anak-anak. Sekiranya di pusat beli-belah itu terdapat kaunter pertanyaan, bawa anak-anak ke situ dan ajar mereka untuk pergi ke bahagian kaunter pertanyaan sekiranya mereka kehilangan ibu bapa.

- "Jangan nakal-nakal, kalau nakal nanti mama minta polis tangkap abang atau kakak." Ibu bapa sering menakut-nakutkan anak mereka dengan polis namun ini tidak sepatutnya berlaku. Ini kerana apabila anak-anak ini mengalami kesulitan ajar mereka untuk menghubungi polis.

- Ketika membeli-belah letakkan anak anda di dalam troli. Mudah untuk anda bergerak kerana anak bersama anda sepanjang masa. Walaupun anak sulung anda berusia empat tahun dan sering berkeras tidak mahu duduk di dalam troli, beritahu padanya mengapa dia perlu diletakkan di dalamnya.

Dia akan faham dan tidak akan memberontak. Perlu diingat, meletakkan anak-anak di dalam troli bukan jaminan keselamatan terkawal. Anda perlu memberi perhatian pada troli itu.

Jangan tinggalkan anak anda di dalam troli dalam keadaan jauh daripada pengawasan mata anda, sebaiknya tolak ke mana saja anda pergi bersama troli.

- Sekiranya anda mahu ke tandas atau urusan membayar bil, jangan sesekali tinggalkan anak anda dengan seseorang yang baru anda kenali, walau sebaik mana pun perwatakan dan penampilannya di depan mata anda. Bahaya ada di mana-mana, jangan sesekali percayakan sesiapa.

- Ajar anak lelaki untuk lebih menghormati juga melindungi wanita. Ini sangat penting kerana apabila ibu bapa membawa anak-anak ke tempat sesak seperti pusat beli-belah atau karnival, anak lelaki akan sentiasa memastikan adik, kakak dan ibu dalam keadaan selamat.

- Sebagai langkah terakhir sekiranya ibu bapa memiliki anak-anak terlalu aktif, mungkin penggunaan abah-abah adalah kaedah terbaik demi keselamatan si kecil. Selain mampu mengurangkan risiko kehilangan anak, ibu bapa tidak perlu bimbang anak kesayangan mereka akan merayau jauh ke kawasan yang berbahaya atau diculik.

Ada juga pakar psikologi berpendapat, penggunaan abah-abah keselamatan pada anak adalah satu tindakan melampau kerana mereka berhak menikmati sedikit kebebasan yang berpatutan.

- Sebaiknya anda memegang, menyentuh atau mendukung anak ketika di luar rumah kerana ia akan merapatkan hubungan psikologi anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan