#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Ahad, November 04, 2012

Nasib anak orang kaya dianiaya bapa saudara

Sumber : Utusan Malaysia - Keluarga
Tarikh : 03/11/2012


DARIPADA sudut sains, air mata adalah campuran dua pasang kelenjar. Daripada kaca mata umum pula, air mata adalah teman setia wanita.

Tangisan boleh menggambarkan kepiluan atau kegembiraan. Manakala air mata ketika berdoa adalah yang paling syahdu.
Tentu pembaca merasa pelik kenapa air mata pula yang menjadi isu minggu ini. Bukan isu air mata tetapi kisah sedih yang mengundang air mata.

Ikuti pengakuan Som (bukan nama sebenar) mengenai hidupnya yang sering berendam air mata setelah diserahkan kepada keluarga angkat. Begini kisah Som.

"Saya berusia lewat 40-an, anak orang kaya yang cukup serba serbi. Pendek kata petik sahaja jari, saya boleh dapat apa yang saya ingini.

"Bagaimanapun tidak semua itu menjadikan saya gembira, ketawa dan bersuka ria sepanjang masa. Di sebalik kemewahan itu, saya sering berendam air mata.

"Nak tahu kenapa? Ini kerana saya adalah antara hamba Allah yang terpilih untuk melalui liku-liku hidup yang perit dan berlinang air mata.

"Saya dilahirkan dalam keluarga berada dan mewah. Rumah besar, ibu bapa berjawatan tinggi, wang yang banyak tetapi itu semua tidak saya nikmati sebab saya diserahkan kepada bapa saudara, Wan Cik (bukan nama sebenar ) untuk dipelihara.

"Alasannya, ibu dan ayah saya tinggal di bandar dan tidak dapat menjaga saya kerana ayah seorang penjawat awam. Tetapi adik-adik boleh pula ibu dan ayah jaga.

"Setiap hujung bulan, ayah mengirim wang perbelanjaan untuk saya tetapi wang tersebut tidak sampai ke tangan saya. Malah saya langsung tidak pernah pegang duit yang ayah kirim itu.

"Segala urusan perbelanjaan, semua diuruskan oleh bapa saudara. Saya tidak kisah perkara itu kerana tahu ayah dan ibu tidak mahu menjaga saya.

"Setiap hari saya menangis mengenangkan nasib diri. Saya teringatkan ibu dan ayah serta adik-adik tapi apa daya saya.

"Wan selalu marah dan kata saya anak yang tidak membawa tuah. Saya bukan sahaja dimarahi oleh Wan tetapi juga isteri dan anak-anaknya.

"Mereka tidak sedar diri, selama ini mereka makan dan berbelanja menggunakan duit yang ayah kirim untuk saya. Dalam rumah saya jadi macam hamba. Disuruh buat itu, disuruh buat ini.

"Kalau enggan, saya ditengking. Kemudian saya diberhentikan sekolah kerana menurut mereka, anak perempuan tidak perlu berpelajaran tinggi, kesudahannya ke ceruk dapur juga tempatnya.

"Sebagai anak yang taat, saya menurut perintah bapa saudara yang menjaga dan mendidik saya. Saya disuruh melakukan kerja di sawah padi dan lain-lain tugasan yang mereka suruh.

"Bayangkan dalam usia muda, saya diperlakukan seperti itu. Saya menangis seorang diri.

"Badan saya lebam-lebam dan sakit kerana terpaksa buat kerja keras. Tapi saya tidak pernah merungut. Sebab saya tahu akibatnya jika berbuat demikian.

"Yang saya pelik, kenapa ayah dan ibu tidak bertanya khabar saya. Bagaimana nasib saya. Saya juga tidak pernah bertanyakan Wan tentang perkara itu.

"Ketika usia saya 17 tahun, saya dinikahkan dengan seorang lelaki yang saya tidak tahu siapa dia, dari mana dia datang dan apa kerjanya.

"Alhamdulillah saya bahagia dan hidup gembira walaupun saya membesar dengan air mata.

"Sekarang saya sudah bergelar nenek kepada tujuh orang cucu. Saya berpesan kepada anak-anak, jangan gadaikan masa hadapan dengan berfoya-foya kerana jika tersilap langkah akan menyesal sepanjang hayat.

"Saya ceritakan kepada mereka bagaimana saya dijadikan 'hamba' oleh bapa saudara sendiri yang hanya berminat untuk mengumpul harta dan mengabaikan amanah yang telah diberikan kepadanya.

"Saya tidak melalui alam kanak-kanak yang penuh dengan keceriaan. Sebaliknya, pada usia semuda itu, saya menolong mereka di kebun getah, sawah padi dan membuat kerja di rumah.

"Sehingga kini segala kepayahan itu masih jelas terbayang di ruang mata walaupun memori itu telah lama berlalu. Teringat bagaimana saya pernah meminta izin daripada bapa saudara untuk ke sekolah tetapi tidak dibenarkan dengan alasan banyak kerja yang perlu saya buat.

"Saya hanya berpeluang ke sekolah selama setahun sahaja, kemudian diberhentikan tanpa pengetahuan ibu dan ayah. Sedihnya saya hanya Allah yang tahu.

"Mungkin segalanya telah 'tertulis' untuk saya atau mereka sengaja menafikan hak saya.

"Sehingga kini saya tertanya-tanya ke mana perginya duit yang ayah kirim setiap bulan untuk saya? Apa yang mereka belanjakan dengan duit saya itu?

"Yang peliknya mengapa ibu dan ayah tidak langsung bertanyakan khabar mengenai diri saya, segalanya diserahkan seratus peratus kepada Wan yang kerjanya mengumpul harta.

"Banyak hak-hak saya yang mereka rampas, maklumlah saya tidak pandai membaca dan menulis. Sebidang tanah milik saya juga telah menjadi hak mereka.
"Saya khabarkan kepada anak-anak mengenai hal tersebut. Biasalah orang muda. Melenting dan marah-marah serta mereka sepakat untuk menuntutnya kembali.

"Pada saya sudah tiada gunanya lagi. Hati saya sudah hancur dan saya tidak mahu mengingatkan kisah lama yang mengguris hati dan perasaan saya.
"Saya katakan kepada anak-anak, harta boleh dicari jika kita memiliki ilmu. Jangan berpaling melihat harta yang bukan lagi menjadi milik kita.

"Tujuan saya menceritakan kisah ini adalah untuk mengajar anak-anak agar tidak tamak dan jangan mengambil sesuatu yang bukan milik mereka.

"Jika kita melanggar hukum ini, hidup tidak berkat dan akan melarat sepanjang hayat. Itu yang terjadi kepada keluarga Wan, anak-anaknya tidak cemerlang tetapi mereka hidup senang kerana masih ada harta yang banyak.

"Itulah yang menjadi punca rezeki mereka di samping mengurus kebun getah dan tanaman padi yang mana semua itu adalah harta milik saya yang telah menjadi milik mereka.

"Syukur Allah telah menggantikan harta saya yang dirampas itu dengan anak-anak yang cemerlang, mereka telah menebus segala milik saya yang dirampas oleh Wan.

"Melihat semua anak-anak saya berjaya dalam bidang yang mereka ceburi, telah menimbulkan keinsafan di hati Wan.

"Dunia hanya pinjaman dan segalanya akan ditinggalkan bila tiba saatnya nanti.

"Saya yakin saat ini Wan telah merasai keperitan itu. Hidupnya tidak tenang kerana menipu dan merampas hak saya.

"Pernah suatu ketika, Wan bertandang ke rumah saya dan meminta anak-anak saya menolong mendapatkan pekerjaan untuk anak-anaknya.
"Hidup kita harus tolong-menolong terutama keluarga tetapi sayangnya kesemua permohonan mereka tidak berjaya.
"Siapa yang harus dipersalahkan, adakah ini suratan atau kebetulan. Kesudahannya, mereka menguruskan segala kerja-kerja di kebun getah dan sawah padi.

"Mungkin itu yang Wan hajatkan sewaktu merampas harta milik saya dulu.
"Sebagai manusia, saya telah halalkan kesemua harta-harta tersebut untuk mereka, cukuplah dengan apa yang saya miliki kini.
"Jika dahulu saya menangis kerana kehilangan harta tetapi kini saya menangis tanda mensyukuri nikmat dari Allah. Saya harap kebahagiaan ini akan berterusan sehingga saya dijemput Ilahi, walaupun saya masih perlu menangis bukan kerana sedih tetapi gembira," ujar Som.
Kisah Som bagi saya macam drama dan filem. Tak sangka pula dalam era moden ini masih berlaku kisah seperti itu. Alhamdulillah Som sudah menerima kenyataan.

Berkat kesabaran dan ketaatannya, Som kini menarik nafas lega kerana anak-anaknya semua menjadi. Itulah kuasa Allah, menguji hamba-Nya dengan pelbagai cerita luka tetapi akhirnya memberi kebahagiaan yang tiada tanding.

Saya kagum dengan sikap Som yang begitu bermurah hati memaafkan dan menghalalkan semua kesalahan Wan.
Semoga kisah Som menjadi iktibar betapa pengorbanan seorang anak begitu berharga untuk ibu bapanya.

Sayangnya Som tidak pula bercerita tentang apa yang terjadi kepada ibu bapa dan adik-adiknya.
Saya doakan mereka juga bahagia walaupun Som tidak menjadi sebahagian daripada keluarga mereka lagi.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20121103/ke_02/Nasib-anak-orang-kaya-dianiaya-bapa-saudara#ixzz2Bzbt1YlH

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan