#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Mei 25, 2009

Tertutup di atas, 'terbuka' di bawah

SALAM semua,

Minggu ini bro hendak paparkan pandangan seorang teman. Dalam e-melnya, dia melahirkan keresahan melihat trend wanita bertudung pada masa ini. Katanya, dia tidak faham apakah wanita yang memakai tudung itu benar-benar ingin mematuhi perintah Allah atau sekadar mengikut trend semasa.

''Saya lihat ada sesetengah tu ibarat tutup di atas buka di bawah, pakai baju dan seluar ketat tetapi pakai tudung,'' kata teman bro itu yang kini tinggal di Kelantan Darul Naim.

Bro sebenarnya sudah lama sedar perkara ini, malah fenomena seumpama itu sudah semakin berleluasa di negara kita, di mana-mana sahaja kita akan dapat melihat gadis atau wanita berpakaian demikian. Mungkin itu hak peribadi mereka, tetapi bro fikir tidak salah bro paparkan keluhan teman bro itu dan memberikan sedikit pandangan. Hakikatnya, bertudung kini tidak boleh lagi menjadi ukuran sama ada seorang itu baik atau tidak, begitu juga bagi wanita tidak bertudung.

Namun bagi bro, kalau betul-betul hendak bertudung, bertudunglah dengan sebenar- benarnya ertinya ia dilakukan kerana keinsafan terhadap perintah Allah. Pada masa ini kita lihat ramai wanita bertudung semata- mata kerana terikut dengan trend, malah ada pula yang bertudung hanya disebabkan sudah berjanji.

Mereka ini menutup aurat bukan dengan niat kerana Allah SWT tetapi hanya suka-suka atau mungkin merasakan kalau bertudung mereka akan lebih nampak cantik.

Dalam soal ini, bro berpendapat apa yang mereka lakukan hanya sia- sia, malah jika tersilap langkah perlakuan mereka ketika bertudung boleh menjejaskan imej Islam. Kelompok wanita atau gadis seumpama itu harus faham, orang bukan Islam tidak tahu apa-apa mengenai tudung.

Apa yang mereka tahu, kalau pakai tudung itu orang Islam, jadi kalau yang ditangkap khalwat pun pakai tudung atau yang pakai ketat pun pakai tudung maka yang akan dipandang serong ialah Islam itu sendiri. Maaflah bro bukan hendak berlagak jadi ustaz tetapi bro fikir sebagai seorang Islam dan selari dengan pandangan teman bro itu, maka bro berikan sedikit teguran dan nasihat, kalau nak terima pun tak apa tak nak pun tak apa, yang penting 'bahagian bro' dah selesai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan