#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Disember 10, 2010

289 kes sumbang mahram

DATUK Seri Hishammuddin Hussein berkata, jenayah rogol yang dilaporkan di seluruh negara bagi tempoh Januari hingga Ogos lalu mencatatkan 2,426 kes dengan Selangor adalah tertinggi dilaporkan iaitu 456 kes dan terendah adalah Perlis dengan 18 kes.

Menteri Dalam Negeri itu memberitahu polis sentiasa memandang serius kes seumpama itu selain jenayah seksual lain termasuk sumbang mahram dan mencabul kehormatan kerana majoriti mangsa yang terbabit adalah kalangan kanak-kanak yang masih mentah dan lemah.

“Kes jenayah sumbang mahram yang dilaporkan di seluruh negara bagi tempoh sama sebanyak 289 kes, manakala kes mencabul kehormatan turut mencatatkan 1,441 kes.

“Johor menjadi negeri tertinggi untuk sumbang mahram dan mencabul kehormatan dengan 43 kes dan 216 kes, sementara Perlis tetap negeri terendah dengan satu kes sumbang mahram dan 20 (mencabul kehormatan),” katanya.

Beliau menjawab secara bertulis soalan Teresa Kok (DAP-Seputeh) yang mahukan pecahan laporan kes rogol, sumbang mahram dan pencabulan kehormatan yang diterima polis dan jumlah jenayah seksual itu yang sudah didakwa di mahkamah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan