#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Disember 10, 2010

Lelaki sejati

Kacak, segak, bijak dan matang, belum dianggap pakej lengkap, sebaliknya perlu disertai sikap bertanggungjawab dan hormati orang tua

"FUH...segaknya teman lelaki Aimera. Bukan main tegap lagi badan dia dengan susuk tubuh yang sasa ala-ala jaguh angkat besi berat, muka pun kacak tambah lagi hidung mancung. Lelaki ‘macho’ sangat! Sesuailah dengan dia yang memang cantik dan bijak bergaya,” keluh Rokiah yang kagum dengan penampilan teman lelaki rakan sekerjanya. Namun rakan semeja mendengar yang mendengarnya, pula menjawab luahan Rokiah dengan muka selamba mengenai untungnya wanita itu mendapat suami bukan hanya berjaya dalam profesion, malah tangkas menguruskan hal rumah tangga.

“Memanglah lelaki sejati daripada luarannya. Segak, kacak, gagah. Cukup pakej penampilannya. Tapi Rokiah, aku rasa suami kau pun tak kurangnya boleh dikategorikan sebagai lelaki sejati. Kerja hebat, tolong kau masak, kemas rumah di hujung minggu. Tapi kurangnya, ketinggian dia normal,” kata rakan Rokiah sambil tersenyum manis.

Sambil menongkat dagu, Rokiah hanya diam terpaku tidak mampu membalas sindiran rakannya itu dan sesi luahan hatinya pun terputus begitu saja.

Dari situ, timbul persoalan pada pandangan umum bagaimanakah kita mengukur ‘lelaki sejati’ seperti yang diidamkan ramai wanita? Rupa paras berserta badan sasa mahupun sikap peribahasa mereka menjadi mercu lambang kelelakian? Gaya boleh diasah, tapi bercerita mengenai perilaku dalaman tiada siapa boleh jawab.

Bersama-sama kita berkongsi pendapat dan pandangan beberapa wanita yang berpengalaman dalam mencari pengertian lelaki sejati, mungkin dari sini secara tidak langsung dapat dijadikan sebagai panduan kepada sesiapa saja yang ingin mencari pasangan sesuai untuknya.
Izan Mohd Radzuan menyatakan sememangnya lumrah manusia sukakan sesuatu yang tampak indah dan menarik di pandangan dan setiap individu mempunyai persepsi berbeza ketika membuat pilihan pasangan hidup.

“Rasanya perkara normal apabila memandang jejaka berbadan tegap dengan kelebihan paras rupa menawan mesti kita terpikat. Sebab ia diibaratkan sajian enak buat mata yang sentiasa mengamati persekitaran.

“Perasaan bangga pun pasti muncul apabila kita diapit lelaki bijak bergaya. Berbunga jugalah hati bila rakan memuji betapa kacaknya teman lelaki yang dibawa sesuatu ke majlis,” katanya ketika dihubungi baru-baru ini.

Pendapat Izan tidak hanya terhenti di situ, pada masa yang sama, beliau juga menegaskan apa pun yang dimiliki secara fizikal, adanya sesuatu yang boleh direka dan dibuang, tapi tingkah laku yang lahir dari dalam hati tidak mampu dikikis.

“Kacak dan sasa boleh kita buat dalam tempoh yang sangat singkat. Tapi hati budi, bukan sesuatu hasil rekaan kreatif. Bagi saya untuk menilai sama ada jejaka itu lelaki pilihan adalah menerusi sikap dan layanan terhadap wanita.

“Lelaki perlu tahu menghormati hak dan tempat wanita. Ukuran kelelakiannya boleh diukur dari situ. Mereka yang matang dalam membuat keputusan dan tidak mendesak boleh berbaris dalam turutan lelaki pujaan wanita,” jelasnya sambil tergelak kecil.

Sementara itu, Suraiyah Mohamad turut menyokong mengenai rupa paras perlu juga diambil kira kerana penampilan mencerminkan diri kita. Namun, ia perlu disematkan sebagai kriteria kedua dalam senarai jika ingin mencari teman hidup.

Katanya, penampilan adalah perkara yang boleh dipelajari dan berubah dalam sekelip mata. Namun, untuk menjadi seorang yang bertanggungjawab dan berdisiplin amat sukar dan ia lahir secara sendirinya dalam diri sejak dari awal lagi.

“Bukan mudah untuk kita jadi seorang yang berdisiplin, lebih-lebih lagi jika terlalu sibuk dengan tugas seharian. Untuk memikul tanggungjawab yang diberikan juga bukan perkara main-main kerana ia memerlukan kekuatan dalaman.

“Adalah lebih bagusnya jika seseorang itu matang daripada usianya, kerana ramai berpendapat lelaki lambat berfikiran dewasa dan perkara itu amat membimbangkan jika wanita bersamanya jauh lebih berusia daripadanya.

“Apa pun, peranan lelaki sejati tidak patut terletak pada luaran mereka saja. Kalau mereka pandai melakukan tugas sampingan seperti memasak atau mengemas, pasti menjadi pujaan ramai memandangkan wanita masa kini juga tidak kurangnya sibuk dengan kerjaya dipilih,” jelasnya tanpa teragak-agak.

Suraiya juga berpendapat pasangan yang tahu memberi saling memberi ruang dan bijak membahagi masa serta tanggungjawab memang menjadi idaman semua insan.

Sementara itu, Salina Mohamed Ishak berkata, seseorang itu tidak seharusnya melihat dari segi fizikal lelaki saja, sebaliknya perlu mendekati dan memahami secara keseluruhan peribadi dirinya sebelum mengambil keputusan menjadikannya sebagai pasangan istimewa.

Katanya, rupa paras dan bentuk tubuh adalah ‘pinjaman’ saja kerana lambat laun kesemuanya akan berubah apabila angka usia semakin meningkat. Baginya, kredit akan diberikan kepada lelaki yang tahu menghormati warga emas kerana itu membuktikan dia tahu menghormati wanita.

“Bukan senang nak ukur sama ada lelaki itu betul-betul sejati mahupun sebaliknya dan bergantung kepada individu sendiri bagaimana ingin menilainya. Tapi bagi saya, jika jejaka itu tahu menghormati orang tua dan bijak membawa diri, dia menjadi lelaki sejati idaman saya.

“Di situ, kelelakiannya teruji dan bukan mudah untuk kita mengambil hati orang tua. Malah untuk menjadi seorang yang pandai membawa diri. Mengambil hati orang tua juga bukan senang kerana perkara itu tidak boleh disembunyikan di sebalik topeng,” katanya.

Ketika ditanya mengenai pendapatnya mengenai kelebihan lelaki yang pandai menguruskan hal kerja rumah, katanya, adalah perkara wajib untuk lelaki mempelajari perkara itu dan jika mereka memang sedia kala berminat adalah keuntungan kepada pasangannya.

“Kita tidak seharusnya hanya memandang pada kelebihannya seperti pandai memasak atau menggosok baju dan sekali gus membuat telahan dia adalah lelaki sejati. Mungkin memang dia sudah diasah dari kecil untuk melakukan tugasan sedemikian dan tabiat itu terus tertanam dalam dirinya.

“Jadi untuk nak menguji lelaki itu sejati atau sebaliknya cuba jangan hanya melihat pada luaran saja, tetapi pada dalamannya juga. Nilai di mana kelebihan dan kekurangannya. Dengan itu kita akan benar-benar mengenali lelaki terbabit,” katanya sebelum menamatkan perbualan petang itu.

Apapun juga pandangan dilontarkan, perkara utama yang perlu diberi keutamaan dalam mencari lelaki sejati, janganlah kita tergopoh. Buat kaum Adam, mungkin anda juga mempunyai pengertian tersendiri terhadap kelebihan yang ada pada dirinya sebagai ’lelaki sejati’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan