#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Disember 10, 2010

Pelihara amanah

Harian Metro
10 Dis 2010

KUALA LUMPUR: “Si suami perlu ingat bahawa isteri mereka adalah amanah Allah untuk dididik dan diasuh...bukannya barang untuk dipukul, diherdik dan dikasari,” demikian kata bekas Pegawai Agama Istana Negara, Datuk Abu Hassan Din Al-Hafiz.

Beliau mengulas mengenai seorang lelaki yang dilaporkan mendera isterinya dengan membelasah dan memijak kepala isterinya di rumah mereka di sebuah pangsapuri di Bukit Jalil, di sini, baru-baru ini.

Katanya, dalam Islam ada pelbagai cara baik bagi si suami untuk menasihati atau menegur isterinya jika didapati derhaka, termasuk memberikan nasihat dan memulaukan.

“Bukanlah cara untuk suami yang tidak berpuas hati dan ingin mengajar isterinya untuk melakukan keganasan sehingga mendatangkan kecederaan pada isterinya,” katanya.

Menurutnya, si isteri juga sebenarnya mempunyai hak untuk mengadu hal berkenaan selain membuat laporan polis dan tidak hanya mendiamkan diri semata-mata.

“Keganasan rumah tangga dilakukan suami tidak boleh disorok kerana berkemungkinan menjadi lebih teruk, termasuk membabitkan kematian,” katanya.

Akhbar semalam melaporkan seorang lelaki yang bengang selepas ditegur isterinya kerana sering pulang lewat mengamuk dan memijak kepala wanita itu di rumah mereka di sebuah pangsapuri di Bukit Jalil, di sini, 1 Disember lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam itu, mangsa berusia 20-an dan bekerja sebagai kerani sedang menonton televisyen bersama anak perempuannya sebelum sebaik suaminya pulang, mangsa terus menegur lelaki itu.

Bagaimanapun, si suami yang tidak tahan mendengar leteran isterinya itu terus naik angin dan memarahi wanita berkenaan sebelum mereka bertengkar dan keadaan mula menjadi tidak terkawal apabila si suami tiba-tiba mengamuk dan membelasah isterinya tanpa belas kasihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan