#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Rabu, September 08, 2010

Lindungi rumah daripada banjir

2010/09/08
Berita Harian

Cari kaedah sesuai elak harta benda musnah

BANJIR adalah bencana alam yang tidak mengira situasi, walaupun ketika musim perayaan. Kemusnahan yang berpunca daripada banjir boleh merosakkan harta benda dan tapak rumah. Oleh kerana itu, anda perlu mencari kaedah yang bersesuaian untuk melindungi kediaman daripada mengalami kemusnahan yang berpunca daripada air atau banjir. Apa yang penting, kaedah berkenaan mampu untuk melindungi rumah daripada bencana ini untuk beberapa tahun. Berikut adalah beberapa panduan untuk melindungi rumah anda daripada dimusnahkan oleh banjir.

* Sentiasa peka

Sentiasa peka dengan ramalan cuaca. Setiap kali terdapat risiko banjir berhampiran kawasan tempat tinggal anda, mula bertindak dengan mengumpulkan barang berharga di tempat yang mudah dicapai jika anda dikehendaki meninggalkan rumah.

Anda mesti memahami di bahagian mana dan apa yang boleh menyebabkan rumah anda tidak mampu untuk menghadapi banjir. Kemudian selenggara rumah anda dan kerap melakukan pemeriksaan terutama di bahagian paling lemah pada struktur rumah anda.

* Sistem saliran

Periksa sistem saliran di luar rumah anda. Pastikan sistem air bawah tanah di kediaman anda tidak memerangkap tanah ke dalam saluran. Jika kediaman anda terletak di kawasan aliran air hujan yang menghala ke arah rumah, bina sistem saliran yang boleh mengalirkan air hujan supaya menjauhi kawasan rumah anda.

Periksa jika terdapat retakan atau sumbat pada sistem saliran. Saliran bawah tanah yang tersumbat boleh menyebabkan banjir.

Jika rumah anda terletak di kawasan yang mudah dilanda banjir, tembok penghalang banjir dapat menyokong menghalang air banjir daripada masuk ke dalam rumah.

Pasang pengadang kalis air pada tapak rumah. Pengadang bergetah dapat membantu menyalurkan air menjauhi tapak rumah melalui saliran berpelapik jubin di sekeliling rumah anda.

* Elektrik

Pemanas air, relau dan panel elektrik perlu diletak di tempat yang lebih tinggi. Tinggikan soket elektrik sekurang-kurangnya 1.5 meter dari lantai.

Potong perkhidmatan bekalan elektrik pada pemutus arus jika sistem elektrik dan saluran keluar berkemungkinan berada di bawah paras air.

* Rumah

Guna jubin seramik untuk lantai, ambal juga lebih baik daripada permaidani kerana lebih mudah dibersihkan. Simen kapur pada dinding berbanding simen gipsum. Gantikan pintu kayu dan bingkai cermin dengan bahan jenis UPVC yang difabrikasi.

Tanam lebih banyak tumbuhan hijau dan pokok di kawasan rumah anda untuk membantu menghalang hakisan tanah. Hakisan menyumbang kepada banjir dan degredasi sisa di sekitar rumah anda.

Walaupun menaikkan rumah lebih tinggi dari aras paras banjir memerlukan kos yang tinggi, kaedah ini adalah antara kaedah yang paling berkesan untuk melindungi rumah anda, lebih-lebih lagi jika anda tinggal di kawasan zon banjir.

Sumber: Konsumer Kini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan