#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Isnin, Februari 08, 2010

Kahwin muda perlu kukuh pegangan agama

2010/02/05

KUALA LUMPUR: Perkahwinan pada usia muda perlu disertakan dengan pegangan agama kukuh selain ilmu secukupnya bagi memastikan perkongsian hidup berumahtangga yang dilayari pasangan suami isteri sentiasa aman.

Perunding Psikologi K&A Applied Psychology Consultancy (KAPC), Khairol Anuar Masuan, berkata perkahwinan yang didirikan pada usia terlalu muda misalnya seawal 18 tahun berdepan dengan kemungkinan ia dicemarkan dengan perbuatan curang pasangan yang masih belum ‘puas’ hidup berfoya-foya.

Beliau berkata, setiap pasangan yang mengambil keputusan berkahwin pada usia muda perlu sedar kebahagiaan yang diimpikan mereka tidak akan datang dengan sendirinya, sebaliknya ia memerlukan usaha keras untuk memupuk kasih sayang berpanjangan antara suami isteri.

“Semua orang memang suka jika menjadi perhatian dan dambaan tetapi mereka perlu sedar dengan komitmen yang sudah dimeterikan bersama pasangan dan tidak curang sehingga memusnahkan rumah tangga dan mengabaikan anak,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan muka depan Harian Metro semalam, mengenai seorang ibu muda berusia 23 tahun yang hanya dikenali sebagai Misha, didakwa tergamak mengusir anak kandung yang datang ke tempat kerjanya untuk melepaskan rindu, akibat kemaruk kerana digilai pelbagai jenis ‘jantan’, Malah, wanita anak tiga dan masih bersuami itu, kini tinggal bersama teman lelaki bukan Islam selepas hamil tiga bulan hasil hubungan sulit mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan