#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Februari 19, 2010

Enggan rancang keluarga

Oleh Aniza Zainudin
anizazainudin@hmetro.com.my
2010/02/19

KUALA LUMPUR: Kadar peratusan perancangan keluarga di Semenanjung Malaysia masih rendah iaitu hanya 31.8 peratus bagi kaedah moden pada 2004 manakala Sabah 34.4 peratus dan Sarawak 39.7 peratus, bagi tempoh sama.

Pensyarah Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran, Universiti Malaya, Prof Madya Tey Nai Peng, berkata keengganan menggunakan peralatan mencegah kehamilan di kalangan masyarakat Melayu adalah 39.3 peratus berbanding Cina (64.3) India (51).

“Selain keinginan memiliki cahaya mata, antara punca kurangnya kadar penggunaan peralatan mencegah kehamilan adalah bimbang kesan sampingan, bantahan daripada pasangan khususnya suami dan masalah perubatan.

“Kaedah perancangan keluarga perlu dipelbagaikan, terutama pembabitan suami yang membantah perancangan cara berkenaan,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Kesihatan Reproduktif.

Kertas kerja itu dibentangkan dalam Forum Konsultatif Kajian Strategik Kependudukan kedua, Siri Dua di Auditorium Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), di sini, semalam.

Tey berkata, kadar kematian bagi ibu mengandung pula menunjukkan penurunan, iaitu 30 kes sejak pertengahan 1980 berbanding 100 bagi 100,000 kelahiran pada 1970. “Antara punca utama adalah pendarahan, komplikasi ketika melahirkan anak dan keguguran. “Laporan punca kematian ibu ketika melahirkan anak perlu disediakan dengan lengkap bagi membantu siasatan untuk membolehkan langkah pencegahan dilakukan kelak,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan