#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, April 30, 2010

Tidak janggal bersekedudukan

2010/04/30 Harian Metro

SEOLAH-OLAH lumrah bagi segelintir golongan muda kini yang memilih untuk hidup bersekedudukan.

Pelbagai alasan diberikan golongan terbabit, antaranya faktor kewangan, kesibukan bekerja serta kemudahan daripada segi kediaman.

Ikuti temu bual mengenai isu ini bersama wartawan, Fairul Asmaini Mohd Pilus (asmaini@nstp.com.my)

KISAH seorang kakak yang disyaki sanggup bersekongkol dengan dua adik lelaki menjadikan pangsapuri disewanya sebagai 'syurga seks' bersama teman masing-masing di sebuah rumah di Putrajaya, baru-baru ini, tidak seharusnya dipandang ringan.

Lebih memalukan, si kakak berusia 30-an yang masih berstatus 'anak dara' terbabit mengaku sudah melakukan hubungan seks dan tidur bersama pasangannya berusia 50-an sejak lebih sebulan dengan alasan tidak berkemampuan untuk berkahwin bersama lelaki terbabit.

Perbuatan tiga beradik yang dipercayai dahaga seks itu terbongkar selepas sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menerima aduan perlakuan seks bebas membabitkan empat wanita termasuk tiga gadis bawah umur bersama lapan lelaki yang berusia antara 15 hingga 50 tahun.

Tiga beradik terbabit bersama 'tetamu' mereka akan didakwa mengikut Seksyen 27, Akta 559 (a)(b), Akta Kesalahan Jenayah Syariah 1997. Ia bukanlah kes yang pertama dilaporkan kerana sebelum ini sudah banyak kes masalah sosial seperti pergaulan bebas, seks luar nikah dan bersekedudukan yang dibongkar pihak berkuasa serta dipaparkan di media.

Bersekedudukan yang asalnya gaya hidup di barat itu kini dianggap bukan lagi satu perkara baru bagi masyarakat di negara ini terutama golongan muda di kawasan bandar atau ibu kota.

Biarpun mengetahui perbuatan berkenaan adalah berdosa di sisi agama dan salah mengikut udang-undang, peliknya, masih ramai yang tidak mengendahkannya. Lebih memburukkan lagi keadaan, jiran terdekat juga tidak mengambil peduli semata-mata terlalu mengikut pepatah Melayu, 'jangan jaga tepi kain orang'.

Gaya hidup berkenaan seolah-olah menggambarkan masyarakat hari ini semakin hilang pertimbangan dan tidak lagi menggunakan kewarasan akal dan batas agama dalam membuat sebarang tindakan.

Perasaan malu atau rasa berdosa sudah tiada lagi dalam kamus hidup mereka kerana apa yang penting, kepuasan hawa nafsu dan keseronokan duniawi sedangkan kesannya ditanggung dalam tempoh lama, sedangkan nikmatnya sekejap.

Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Alwi Ibrahim, baru-baru ini, mendedahkan jumlah anak tidak sah taraf yang didaftarkan meningkat kepada 17,303 di seluruh negara sepanjang tahun lalu iaitu purata 47 orang sehari.


Bilangan itu meningkat 762 kes berbanding 2008 seramai 16,541 manakala pada 2007, seramai 16,100 orang. Angka terbabit meliputi anak yang lahir di luar perkahwinan atau anak luar nikah.
Angka yang didedahkan berkenaan bagaikan memberi isyarat kepada masyarakat secara keseluruhan bahawa bersekedudukan sebenarnya bukan isu yang boleh dipandang ringan.


Bagi Shafina Ahmad (bukan nama sebenar), 29, pada mulanya hanya membawa teman lelakinya, Faizal (bukan nama sebenar) berkunjung ke rumah sewa yang dikongsi bersama dua rakan sekerja pada setiap hujung minggu. Tetapi kerana mahukan lebih privasi, mereka berpindah.

Hubungan intim yang terjalin itu bagaimanapun berpanjangan sehingga mereka mengambil keputusan tinggal bersama di sebuah apartmen tidak jauh dari ibu kota.

Menurut Shafina, atas dasar suka sama suka tanpa memikirkan dosa, dia tinggal bersekedudukan dengan teman lelakinya kerana pada pendapatnya boleh menjimatkan perbelanjaan kerana semuanya ditanggung dan tugasnya hanya melayan kehendak Faizal.

Biarpun tidak berkahwin, mereka bagaikan sepasang suami isteri yang sah dan jiran juga tidak menaruh sebarang syak kepada mereka.

"Memang saya sembunyikan hal (bersekedudukan) ini daripada pengetahuan rakan atau keluarga. Sampai sekarang rahsia ini tersimpan rapi.

"Setiap kali keluarga datang berkunjung, Faizal akan bermalam di rumah kawannya, begitu juga sebaliknya jika keluarganya datang.

"Tinggal bersama tanpa ikatan sah ini bukan pilihan saya, tetapi yang Faizal ketika ini tidak mahu terikat pada sebarang komitmen dan saya pula sayang untuk melepaskannya.

"Namun, saya sedar apa yang kami lakukan ini berdosa di sisi agama dan mahu kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat.

"Saya kini berdoa semoga Allah bukakan pintu hati Faizal untuk bertaubat kerana saya terlalu menyayangi dan tidak boleh kehilangannya," katanya yang enggan bercerita mengenai kekerapannya menggugurkan kandungan sepanjang tiga tahun bersama lelaki berkenaan.

Aiza Kadir (bukan nama sebenar), 25, seorang kerani syarikat swasta di ibu kota pula mengakui dia sudah hampir setahun tinggal menyewa bersama lelaki di sebuah kondominium di ibu kota.
Dia yang berasal dari sebuah negeri di utara tanah air berkata, pada awalnya, dia hanya mahu menumpang seminggu dua di rumah rakan baiknya, Suraya, kerana baru saja menjejakkan kaki di ibu kota.


Kata Aiza, selepas kira-kira empat bulan menyewa di rumah itu barulah Suraya memberitahu teman lelakinya (bukan Muslim) mahu tinggal bersama mereka.

"Saya berasa amat marah, tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana itu rumah Suraya dan saya hanya menumpang sewa saja.

"Jangkaan saya, mereka akan menjaga kelakuan terutama apabila di depan saya meleset sama sekali kerana mereka tidak segan silu bermesra di ruang tamu.

"Saya kini dalam proses mencari rumah sewa baru kerana sudah tidak sanggup lagi berkongsi dosa dengan mereka," katanya.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Wanita Islam Antarabangsa yang juga pakar motivasi, Dr Rubiah Kulop Hamzah, berkata berdasarkan kepada kebanyakan kes yang dirujuk kepadanya, masalah bersekedudukan itu sebenarnya berpunca daripada beberapa faktor utama iaitu kewangan, kesibukan kerja dan kemudahan untuk melakukan kesalahan berkenaan.

Menurut Dr Rubiah, dia menerima pelbagai kes bersekedudukan yang berpunca daripada faktor kewangan kerana dewasa ini, masyarakat sibuk dengan kerjaya menyebabkan hubungan suami isteri terjejas.

Hubungan suami isteri boleh menjadi renggang sehingga perasaan cinta sudah tidak wujud dalam hati masing-masing yang sibuk mencari duit dan situasi berkenaan mendorong mereka mencari hiburan luar serta mengabaikan keperluan pasangan.

"Saya menerima banyak kes mengenai rungutan isteri atau suami yang mengadu keperluan nafkah mereka diabaikan kerana pasangan sudah berubah hati kepada orang lain.

"Ia menjejaskan institusi kekeluargaan kerana perbuatan mungkar sebegini biasanya akan berakhir dengan perceraian dan yang menjadi mangsa adalah anak-anak," katanya.

Selain itu katanya, faktor mudah untuk mendapatkan lokasi bagi melakukan perkara sumbang itu turut mendorong kepada penularan budaya bersekedudukan berkenaan di dalam masyarakat Malaysia hari ini.

Katanya, ada isteri yang mengadu kepadanya mengenai suami yang mempunyai pasangan di luar hingga kepada tahap mempunyai bilik khas di hotel sejak bertahun lamanya.

"Memang tidak dinafikan lagi banyak pasangan yang menjadikan hotel murah sebagai lokasi untuk bersekedudukan kerana pemilik tidak mengambil peduli udang-undang asalkan mendapat pelanggan.

"Lebih memburukkan keadaan, ada pasangan yang sanggup menyewa rumah di kawasan elit dan mewah semata-mata untuk menutup kegiatan tidak bermoral mereka daripada dihidu pihak berkuasa," katanya.

Jelasnya, perlakuan sumbang berkenaan juga boleh mewujudkan banyak kesan negatif kepada institusi kekeluargaan dan menjejaskan keharmonian masyarakat.

Jelasnya, suami yang terbabit dalam skandal mempunyai wanita lain juga biasanya akan berubah sikap kepada panas baran kerana bimbang si isteri bertanyakan hal berkenaan. Lebih teruk, ada juga yang sanggup bergaduh dengan pasangan masing-masing kerana mahu menutup kecurangan yang dilakukan.

"Apabila ibu bapa kerap bergaduh, anak akan berubah menjadi agresif dan hilang hormat kepada mereka.

"Ia mendorong anak terutama remaja terjebak dalam gejala sosial kerana di rumah hubungan antara ahli keluarga tidak harmoni," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan