#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, April 30, 2010

Sama berdosa jika tak cegah

2010/04/30 Harian Metro

PENASIHAT Majlis Agama Islam Johor, Datuk Noh Gadut, berkata isu bersekedudukan yang berlaku dalam masyarakat hari ini fenomena yang menyedihkan untuk umat Islam.

Menurutnya, definisi bersekedudukan mempunyai perbezaan iaitu antara tinggal bersama lelaki dan perempuan bukan mahram, tetapi tidak melakukan kemungkaran serta pasangan yang belum berkahwin, tetapi hidup bagaikan suami isteri.

Biarpun begitu, walau apa juga alasan yang diberikan, adalah haram dan berdosa besar bagi lelaki dan perempuan bukan mahram tinggal bersama.

"Bersekedudukan adalah gaya hidup barat yang tidak seharusnya menjadi ikutan masyarakat timur seperti negara ini.

"Sebagai insan yang dikurniakan akal fikiran yang sempurna, kita perlu berfikir panjang dan tidak sepatutnya meniru gaya hidup mereka tanpa menapis apa yang boleh dan tidak terlebih dulu.

"Penularan amalan gaya hidup yang jauh terpesong daripada agama itu mungkin disebabkan masyarakat kita hari ini mempunyai kebebasan yang melampau dan pada masa sama, disogokkan dengan kemudahan hiburan yang terlampau.

"Ini termasuk penyebaran klip video serta tayangan filem berunsur lucah dan kemudahan untuk mendapatkan kondom yang dijual secara terbuka untuk orang ramai.

"Semua ini perlu dikawal dengan lebih ketat kerana ia sebenarnya mampu mendorong generasi muda atau remaja untuk melakukan maksiat," katanya. Noh berkata, adalah wajib menurut hukum syarak untuk masyarakat 'menjaga tepi kain orang' jika ia boleh mendatangkan kebaikan untuk semua dan berdosa jika mereka tidak melakukannya.

"Masyarakat hari ini jauh berbeza dengan masyarakat dulu kerana masing-masing membuat hal sendiri. Ia jelas berbeza dengan masyarakat dulu yang menganggap anak jiran seperti anak sendiri dan mengambil tahu apa yang mereka lakukan.

"Lebih membantu jika masyarakat terutama ibu bapa kerap mengadakan pemeriksaan mengejut ke rumah sewa anak untuk mengetahui gaya hidup mereka.

"Pemilik rumah pula perlu mengambil tahu keadaan penyewa rumah dan jangan hanya tahu menerima sewa bulanan saja," katanya.

Justeru, katanya, semua pihak tidak boleh menuding jari menyalahkan satu sama lain kerana semuanya perlu memainkan peranan masing-masing untuk mengatasi masalah berkenaan daripada terus berleluasa.

"Dalam masalah ini, empat tonggak utama iaitu pemimpin, ilmuwan serta ulama, ahli korporat dan masyarakat perlu berganding bahu untuk memastikan dapat mencari jalan terbaik untuk mengatasinya.

"Kita tidak boleh saling menyalahkan satu sama lain kerana masalah sosial ini sebenarnya berpunca daripada banyak faktor," katanya.

Selain itu, Menteri Di Jabatan Perdana, Datuk Seri Khir Jamil Baharom sebelum ini pernah berkata, pasangan wanita dan lelaki yang tinggal bersekedudukan memang terbukti mereka bersalah kerana tinggal bersama tanpa akad nikah tetapi 'saham' itu dikongsi ibu bapa dan masyarakat jika tidak ambil peduli dan membiarkannya.

"Ibu bapa perlu ambil tahu bagaimana anak mereka bernikah, tarikh pernikahan, wali atau keizinan. Mereka bersekedudukan memang bersalah, tetapi paling penting masyarakat prihatin dan ambil perhatian perbuatan terkutuk itu dapat ditegah.

"Tidak hanya membabitkan mana-mana kes, tetapi isu pasangan bersekedudukan amat merisaukan dan perkara itu perlu ditangani supaya tidak terus berleluasa," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan