#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Mac 16, 2010

Tiada ibu salahkan anak sendiri

ARKIB : 14/03/2010
Feminin - Utusan Malaysia

BUKAN senang memahami hati budi mertua tambahan pula jika kita bukan menantu pilihan. Depan nampak baik lemah lembut bukan bererti mertua menyukai kita hinggalah kita tinggal bersamanya dan memahami perasaannya yang tidak senang bermenantukan kita wanita yang tidak disukainya.

''Ramai bertanya mengapa baru setahun dua kahwin dah nak bercerai berai, rumah tangga berantakan. Hanya mereka yang mengalaminya sahaja memahami dan boleh menjawabnya,'' demikian cerita Hanijuzliza dalam e-melnya.

''Dulu saya juga tidak faham, tetapi setelah menghadapi mertua begini, barulah saya mengerti tinggi rendahnya dunia, hingga membuat fikiran kita bercelaru, buntu, serta salah, berdosa dan macam-macam lagi. Penyakit ini bertambah teruk lagi apabila suami sama ikut membenci saya, kerana mengikut kata ibunya.

''Saya baru dua tahun berkahwin, ketika hendak bersalin saya hendak tinggal di rumah sendiri, tetapi suami berkeras mengajak tinggal di rumah ibunya, senang, ada orang nak jaga semasa dalam pantang, begitu katanya.

''Walaupun awalnya saya menolak, kerana saya tak mahu menyusahkan ibunya sebab beliau bekerja, tentu sibuk tak ada masa nak jaga saya, tetapi dia berkeras mahu saya duduk rumah emaknya, maka saya terpaksa mengikut.

''Benar seperti yang diduga, kesibukan ibunya bekerja membuatkan saya lebih susah duduk di rumahnya, sebab saya tak tahu susun atur pinggan mangkuk dalam rumahnya. Berbanding kalau tinggal di rumah sendiri, saya ada makcik yang boleh menjaga saya semasa dalam pantang.

''Lebih malang lagi baru dua minggu tinggal di rumah mertua, pelbagai masalah timbul bermula dengan kehadiran neneknya. Sejak itu macam-macam benda terjadi.

''Rupanya dalam diam mertua dan neneknya berpakat menceritakan keburukan saya kepada suami, Hashnan. Katanya semua tentang diri saya dibencinya. Pendek kata apa yang saya lakukan serba tak kena pada penglihatan mereka.

''Suami saya pulak jenis panas darah. Cepat melenting bila mendangar apa juga keburukan tentang diri saya dari mulut emak dan neneknya. Tanpa usul periksa saya ditanya dan dijerkah. Dua tiga kali bolehlah saya sabar tapi kalau memanjang kena marah saya pun ada perasaan, saya jawab, apa lagi berlaku pertengkaran yang berakhir dengan muka saya ditempeleng. Mulut saya ditampar. Lebih pedih lagi saya kena tumbuk di mata. Itu membuatkan saya berpindah ke rumah sendiri.

''Benar rumah itu bukan rumah saya, tetapi rumah peninggalan arwah emak saya yang meninggal dunia dua tahun sebelum saya berkahwin. Di rumah itu tinggal bersama adik beradik saya seramai tiga orang. Duduk di rumah itu percuma, cuma bayar bil air dan elektrik sahaja. Itu pun kongsi dengan adik-beradik saya.

''Tetapi jika tinggal di rumah pusaka itu menjadi masalah kepada mertua saya dia kena fikir panjang. Sebab sejak kami berkahwin Hashnan cuma beri saya RM100 sebulan sahaja. Yang lain dia tak ambil tahu, semua saya uruskan sendiri bersama adik beradik saya. Lagi pun emak saya ada tinggalkan rumah sewa jadi dapatlah saya bantu adik saya yang tak bekerja itu. Bukan duit saya apatah lagi duit Hashnan. Jika itu yang mertua saya bimbang kalau Hashnan duduk di rumah emak saya.

''Gaji Hashnan bukan banyak, adalah seribu setengah. Bagi saya RM100 bakinya untuk dirinya sendiri. Pada pandangan saya kalau emaknya bertimbang rasa, dia patut tanya saya, bukan menghasut Hashnan pukul saya. Kalau Hashnan tak bagi dia duit bukan salah saya. Salah diri sendiri kerana tak pandai didik anak tahu membalas jasa.

''Salah satu sebab saya tak mahu tinggal di rumah mertua, sebab di rumah itu dah ada abang dan kakak ipar saya bersama dua orang anaknya. Dah ramai sangat. Namun kalau mertua saya perlukan duit minta saja pada Hashnan saya tak pernah sekat.

''Kerana sakit hati saya pindah ke rumah arwah emak semula. Kerana marah Hashnan kata dia menyesal kahwin dengan saya dan tak ikut cakap emak kahwin dengan gadis pilihannya. Pakcik dan makcik yang bersimpati nasihatkan saya bercerai.

''Habis pantang saya berulang alik pergi kaunseling ke pejabat agama. Hashnan tak mahu ceraikan saya kecuali saya mohon cerai taklik. Itu nasihat emaknya, kerana mahu ambil anak saya. Semasa kami masih bersama dia tak pernah peduli tentang anak, dia keluar pagi balik malam, tak tahu beli susu anak, lampin pakai buang apa lagi menghantar dan mengambil anak dari rumah penjaga. Nasib saya tinggal dengan adik-beradik, kalau saya tak sempat merekalah tolong ambil anak saya. Sedangkan Hashnan tak ambil peduli dia lepaskan pada saya. Jadi macam mana dia nak jaga anak?

''Walaupun saya cetak ilmu agama, tapi saya bertanya kepada orang yang tahu, mereka kata jika suami sudah menyediakan rumah, membeli barang basah dan kering, susu dan lampin anak, pakaian untuk saya. Maka suami saya tak payah bagi duit belanja. Tapi cukup ke dengan RM100 sebulan? Kerana sekarang dia duduk di rumah emaknya. Langsung sesen tak bagi duit untuk nafkah anaknya.

''Ketika saya kena lempang, kena tumbuk sampai mata lebam dalam rumah mertua saya, bapa saudara dan emak saudara saya datang berjumpa mertua saya bertanya. Malangnya pak mertua saya bercakap tak tau berhenti macam bersyarah.

''Kata Hashnan saya dibenci mertua kerana suara saya kuat, emaknya lembut kalau bercakap perlahan. Tapi pada saya biarlah suara saya kuat asalkan saya jujur dan ikhlas, daripada suara macam berbisik tetapi bisanya lebih tajam dari pedang. Saya suka berterus terang, tak pandai jadi penghasut, seperti orang bercakap dalam kelambu, suka berpura-pura, pandai berlakon untuk kepentingan diri.

''Saya juga tahu tanggung jawab anak lelaki pada emak ayahnya tak akan putus selagi mak ayah masih hidup, tetapi biarlah berlaku adil tahu menilai kasih emak dan kesetiaan isteri. Kini saya masih lagi kaunseling tapi Hashnan dah tak ambil pusing, dia lebih enjoy hidup macam orang bujang di rumah emaknya.

''Jadi di sini saya nak tanya pembaca apakah tindakan yang patut saya ambil? Patutkah saya kembali kepada Hashnan atau menuruskan perceraian kami? Patutkah saya memohon cerai taklik? Jadi apa pendapat pembaca? Namun saya tak mahu berpisah dengan anak saya.''

Demikian teruknya masalah Hanijuzliza.

Mungkin pembaca boleh membantu meringankan sedikit masalah Hanijuzliza namun mana ibu sanggup berpisah dengan anaknya?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan