#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Jumaat, Mac 05, 2010

Lelaki malu mengaku mangsa penderaan domestik

Oleh DIYANA ROSE KAMALLUDEEN

Gambar SHAIFUDIN MOHD NOR

ARKIB : 02/03/2010

Utusan Malaysia

UMUM mengaitkan penderaan domestik dengan si pesalah laku sebagai pihak lelaki. Malah 85 peratus kes keganasan rumah tangga yang dilaporkan melibatkan penderaan suami terhadap isteri mereka.

Namun bagaimana pula apabila sebaliknya? Baru-baru ini, akhbar melaporkan kes penderaan membabitkan lelaki berusia 47 tahun yang mendakwa didera isteri dan anak-anaknya di Melaka.

Pelbagai tanggapan dilemparkan terhadap kes yang jarang-jarang sekali kedengaran berlaku dalam masyarakat kita apatah lagi lelaki Asia diangkat sebagai ketua keluarga hakiki.

"Ini yang membuatkan lebih sukar mencari rujukan tentang kes penderaan terhadap lelaki, lebih-lebih lagi di seluruh Asia.

"Sedangkan di luar negara seperti Amerika Syarikat (AS), kes-kes penderaan terhadap suami atau keganasan wanita ke atas pasangan mereka sering dilaporkan kepada pihak berkuasa," kata Dr. Sajaratulnisah Othman.

Beliau merupakan pakar dalam bidang keganasan rumah tangga, sering membuat kajian mengenai kes-kes terkini di samping mencari kesimpulan punca, akibat dan kesan daripada permasalahan tersebut.

Dr. Sajaratulnisah yang juga Ketua Bahagian Perubatan Rawatan Utama, Fakulti Perubatan Universiti Malaya berkata, sama seperti penderaan terhadap isteri, suami yang menjadi mangsa dera juga terdedah kepada tiga jenis keganasan iaitu;

* Fizikal
* Seksual
* Psikologikal

Perbandingan

Beliau berkata, kebanyakan kes penderaan terhadap isteri lazimnya membawa kesan mudarat termasuk maut dan akibat sama juga berlaku terhadap mangsa kaum lelaki.

Sehingga kini, tiada jumlah sebenar didapati dari segi perangkaan lelaki mangsa penderaan dalam perhubungan domestik sama ada didera atau dilayan secara ganas oleh wanita.

Pun begitu dianggarkan dalam 100 situasi (kes) penderaan, 40 peratus daripadanya disyaki melibatkan pesalah laku wanita terhadap mangsa lelaki.

Di AS, dianggarkan 400,000 wanita didera oleh pasangan mereka setiap tahun. Ini bermaksud terdapat kira-kira 200,000 lelaki turut dilayani secara ganas oleh isteri mahupun teman wanita masing-masing.

Menurut Dr. Sajaratulnisah, kebanyakan kes tersebut melibatkan penderaan atau gangguan psikologi terhadap mangsa.

Dalam kes demikian, si isteri menggunakan apa jua sumber terdekat (maklumat, latar belakang suami) untuk digunakan terhadap suami bagi mengawal mangsa seterusnya menjejaskan kestabilan emosinya.

Punca

Apabila ditanya mengenai punca kes seumpamanya boleh tercetus, beliau menjelaskan beberapa faktor yang mampu menyumbang ke arah berlakunya keganasan domestik terhadap lelaki.

"Terdapat teori bahawa gangguan ekologi (persekitaran kehidupan) menjadi penyebab timbulnya kes penderaan suami," ujarnya.

Kelemahan identiti maskulin lelaki akibat tercabar hebat oleh wanita juga boleh menimbulkan potensi suami ditindas isteri secara psikologi mahupun fizikal.

Apabila peranan suami sebagai ketua keluarga terus-terusan dicabar, akibat pelbagai faktor antaranya kuasa dan kewangan seperti isteri memegang jawatan lebih tinggi serta menyumbang lebih pendapatannya kepada keluarga.

Jurang status ekonomi dan sosial antara suami isteri itu boleh menjejaskan fungsi institusi keluarga terbabit jika gagal ditangani dengan bijak.

Kesan

Malang sekali, penderaan domestik merupakan antara jenayah yang paling sukar ditangani kerana lazimnya mangsa enggan membuka pekung dan mendedahkan keburukan suami atau isteri.

Sedangkan ramai di antara mereka terpaksa menanggung kesan teruk akibat perlakuan ganas ke atas mereka seperti trauma dan gangguan mental sehingga tidak mampu berfungsi di tempat kerja.

Di samping itu, mangsa penderaan selalunya berasa gelisah, takut, bimbang keluar rumah dan berjumpa rakan-rakan atau saudara atau Post Traumatic Stress Disorder (Gangguan tekanan selepas trauma).

Ini membuatkan mangsa sentiasa teringat dan terbayang kejadian penderaan terhadap mereka berulang-ulang kali sehingga mengakibatkan mangsa mengambil pil tidur, dadah dan alkohol untuk melupakannya.

"Malah ada di antara pesakit saya sendiri yang tampil dengan komplen tentang sakit perut, bila diperiksa tiada apa-apa.

"Lama-kelamaan, penyakit itu sentiasa datang dan pergi apabila ditanya barulah pesakit terbabit mengaku dia sudah lama didera tetapi enggan membuat laporan polis," katanya.

Tiada sokongan

Mungkin akibat kurangnya sokongan daripada masyarakat, menyebabkan mangsa dera tidak mahu tampil mendedahkan perlakuan ganas pasangan terhadap mereka.

Atau mungkin juga, mangsa yang sudah berbelas tahun didera tidak mahu mengabaikan anak-anak dan menjadikan mereka mangsa penceraian.

Sedangkan wanita mangsa dera pun sukar mencari jalan keluar daripada nasib malang yang menimpa inikan pula kaum lelaki yang sepatutnya menjadi pelindung keluarga.

Tambah Dr. Sajaratulnisah lagi, beliau sendiri tidak pernah memaksa pesakitnya membuat laporan polis jika disyaki mangsa dera.

Sebaliknya, mereka dialu-alukan meluahkan perasaan mengenai apa yang berlaku ke atas diri mereka dan doktor sepertinya boleh membantu jika ingin menghentikan perbuatan kejam pasangan itu.

"Kami bersedia menyediakan segala dokumentasi diri pesakit sebagai rujukan penting dalam mahkamah sekiranya mangsa ingin mendapatkan keadilan untuk diri dan anak-anak," ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan