#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Selasa, Mac 16, 2010

Bahagiakah isteri kedua?

Maaf kiranya saya tidak pandai mengatur ayat menjadikan ia tersusun cantik dan puitis, namun masalah yang saya hadapi ini mengelirukan dan sangat berharap agar Putri dapat membantu.

Saya berumur hampir 27 tahun, menetap di selatan tanah air. Saya pernah bertunang tetapi tidak sampai ke jinjang pelamin. Selepas putus dengan lelaki penipu itu, saya berkenalan dengan seorang lelaki menerusi alam siber. Di sinilah kekeliruan saya bermula. Sejak dari awal perkenalan terang-terang saya mengetahui dia sudah berkahwin. Kami berhubung di alam maya .

Selepas beberapa bulan berkenalan, lebih tepat lagi selepas saya putus hubungan dengan teman lelaki yang menipu itu, dia cuba mengisi segala kekosongan yang ada, saya pula merelakan diri
dikasihi. Walaupun dia jauh, dia terasa dekat kerana sentiasa ada setiap masa kecuali tidur.
Kami banyak berbual di satu laman bual dan selepas saya tidak lagi akses dengan Internet.

Selepas pulang ke tanah air, daripada satu hubungan maya, ia telah berubah kepada hubungan sebenar. Saya akui saya sangat senang dengan dia. Perasaan kasih itu timbul atas segala banyak perkara yang dia sanggup lakukan demi saya dan hubungan kami. Saya pernah meminta agar hubungan kami diputuskan, dia menangis teresak-esak memujuk saya mempertimbangkannya semula. Begitulah setiap kali kami bertengkar, pasti dia yang mengalirkan air mata. Saya seorang perempuan yang keras hati. Perilakunya sangat berbeza dengan peribadi saya. Mungkin ini yang membuat kami serasi dan senang berbicara mengenai pelbagai hal. Sepanjang perhubungan kami, dia selalu bercerita tentang isterinya yang mengenali saya melalui gambar yang saya kirim. Isterinya tahu mengenai hubungan kami dan mengetahui hasrat dia untuk mengambil saya sebagai isteri. Isterinya juga tahu setiap malam, suaminya akan menghantar SMS kepada saya dan isterinya juga tahu dia akan keluar dengan saya bila ada kelapangan. Saya jadi keliru, mengapa ada perempuan yang sebaik itu, tidak melenting apa lagi memarahi saya dan tidak juga melarang suaminya. Cuma kami tidak akan kahwin dalam masa terdekat ini kerana beri ruang kepada saya, isterinya dan dia untuk bersedia. Kami mengambil keputusan akan berkahwin dalam beberapa tahun lagi.

Manakala dia pula tidak pernah memburukkan isterinya atau menceritakan kekurangan isteri kepada saya sehingga saya bertanya kenapa perlu saya kalau kalian dah bahagia. Dia menjawab, sebab takdir dan perasaan kasih yang tak pernah dia rasakan sebelum ini. Untuk pengetahuan Putri, mereka telah 9 tahun berkahwin namun belum dikurniakan anak.

Putri, apa yang saya keliru pada masa ini adalah adakah saya patut memberi peluang kepada dia untuk membuktikan hubungan kami ini akan berjaya? Wujudkah perkahwinan sebagai isteri kedua ini bahagia? Apakah persediaan yang perlu saya lakukan? Mohon Putri dapat memberikan sedikit komen yang rasional kerana saya tahu isu ini boleh menyebabkan ramai wanita emosional.

n Nuruliman, Seremban, Negeri Sembilan.

Nuruliman,

Setiap kali menerima surat pembaca berhubung kisah bercinta dengan suami orang, ramai yang tertekan kerana terpaksa menyembunyikan percintaan tersebut. Namun, lain pula dengan anda.

Masih keliru dan risau sedangkan si isteri kekasih anda sudah bersetuju. Hal ini mungkin berhubung kait dengan pengalaman cinta anda yang pertama. Sekali anda putus tunang, tidak bermakna anda akan melaluinya sekali lagi.

Dalam konteks ini, Putri berpendapat, anda kurang yakin pada perhubungan yang dibina. Jika isterinya boleh menerima anda, mungkin anda perlu bersedia. Mungkin perkara ini sedikit melegakan anda dan pasangan. Sekarang keputusan sama ada ingin meneruskan perhubungan tersebut terpulang kepada anda. Berkahwin bermakna anda sedia berkongsi kasih dan mengharungi kehidupan bersama. Jika anda sudah melapangkan fikiran dan membuka hari bermakna anda bersedia untuk menerima dia dan isterinya. Menjadi isteri kedua atau pertama bukan ukuran kebahagiaan.

Apa yang penting dalam sebuah perkahwinan ialah pelaksanaan selepas itu. Misalnya, tolak-ansur, saling memahami, bantu-membantu dan kepercayaan. Jika anda bersedia melakukannya, mungkin ia petanda anda boleh menjadi isteri. Sebaliknya, ambil sedikit masa dan berbincang dengan keluarga tentang perkara ini. Mungkin dengan adanya pandangan orang tua, anda boleh mencari jalan keluar. Kebahagiaan bukan sesuatu yang boleh digambarkan tetapi bagaimana cara kita merealisasi amat penting. Selamat berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan