#Pray4MH370# 8/3/2014 – xxxx

Khamis, Januari 14, 2010

Mimpi buruk menghantui tidur



Jadikan tempat tidur anak selesa dan wujudkan suasana yang tenang untuk mengelak gangguan mimpi buruk. - Gambar hiasan


DI tengah-tengah kedamaian malam, tiba-tiba terdengar anak menangis atau terjerit-jerit dari bilik mereka. Wajahnya pucat dan menggigil ketakutan sambil segera memeluk anda. Pautan yang kuat itu sedikit sebanyak menceritakan ketakutan yang mereka alami semasa tidur.

Ini semua angkara mimpi buruk yang sering dialami oleh kanak-kanak. Sekurang-kurangnya 25 peratus kanak-kanak akan mengalaminya sekali dalam seminggu.

Kanak-kanak yang sering mengalami mimpi buruk boleh menyebabkan ketakutan untuk tidur di waktu malam dan sering terjaga dalam suasana kebimbangan.

Sebagai ibu bapa penting untuk tahu mengendalikan masalah mimpi buruk ini supaya anda boleh membantu mereka menghindarkan pengalaman yang menakutkan pada waktu malam.

Justeru itu, di bawah beberapa cadangan untuk mengendalikan mimpi buruk.

lSelesakan tempat tidur anak andaJika anak anda takut untuk tidur di waktu malam oleh kerana takut akan mengalami mimpi buruk, maka jadikan tempat tidur mereka selesa dan wujudkan suasana yang tenang. Contohnya, seperti menyediakan lampu tidur atau membiarkan pintu bilik terbuka supaya anda boleh masuk segera apabila terdengar anak menangis atau meracau-racau ketika bermimpi.Anda juga boleh memainkan muzik yang lembut semasa anak ingin tidur bagi membantunya tenang sebelum tidur.

lBerbincang dengan anak perkara yang mungkin merungsingkan mereka Kadangkala mimpi buruk kanak-kanak boleh disebabkan oleh kerisauan dan tekanan. Sehubungan itu, habiskan masa bercakap dengan mereka dan tentukan masalah yang mereka hadapi. Mungkin ada perubahan yang berlaku pada mereka baru-baru ini, sama ada baru menjejakkan kaki ke sekolah rendah atau tadika. Atau mereka menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru. Atau mungkin ada antara keluarga yang menghadapi tekanan yang turut mempengaruhi anak. Jika ya, isu ini perlu dibincangkan dengan anak.

lAmbil kira mengenai ubat-ubatan Adakah anak anda telah diberi ubatan yang baru? Ada pelbagai ubatan yang boleh menyebabkan mimpi dan igauan buruk. Jika anak anda mengalami mimpi buruk, ini adalah masa yang tepat untuk melihat semula ubatan yang diberikan oleh doktor kepada anak. Juga kafein adalah dadah rangsangan yang boleh menyumbang kepada mimpi yang menakutkan. Oleh itu atur dan tentukan semula berapa banyak anak anda mengambil minuman ringan sehari atau pengambilan coklat. Kadangkala menghentikan pengambilan kafein boleh mengurangkan berlakunya mimpi buruk.

lAmbil kira diet anakDiet yang tinggi gula dan karbohidrat ringkas apabila diambil sebelum waktu tidur boleh menyebabkan mimpi buruk. Snek yang terbaik diambil sebelum tidur ialah segelas susu yang dicampur dengan gula atau coklat. Hadkan pengambilan makanan yang kaya dengan karbohidrat terutama dalam beberapa jam sebelum tidur.

lBenarkan anak meluahkan ketakutan mereka Jika anak anda terjaga dari tidur kerana mimpi buruk, benarkan mereka meluahkan apa yang menakutkan. Perlakuan meluahkan ketakutan itu boleh menghilangkan tekanan menyimpan mimpi buruk dalam dirinya. Justeru, tekankan pengalaman yang dialami itu adalah hanya mimpi dan karakter buruk itu tidak boleh mencederakan mereka. Mimpi buruk itu selalunya akan hilang sedikit demi sedikit apabila kanak-kanak semakin berusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan